Machteld Teekens
Transit Art. Kunst in Transitie.
 

Blog

Afbeelding van First lady 1987-1989
First lady 1987-1989

modeltekenen aan de Academie voor Schone Kunsten in Warschau
20 april 2017 11:53
Afbeelding van de legende van de moderne kunst: Jheronimus Bosch
de legende van de moderne kunst: Jheronimus Bosch

uitstapjes naar 's Hertogenbosch
9 november 2016 09:16
Afbeelding van de legende van de moderne kunst: van Gogh.
de legende van de moderne kunst: van Gogh.

I. Van Gogh als Johannes de Doper.
17 oktober 2016 11:40
Afbeelding van floating icon beeldenstorm 1
floating icon beeldenstorm 1

een icoon kan het beste maar drijven, want als het vast komt te zitten in onze kop....
8 juli 2016 11:52
Afbeelding van sprekende ogen
sprekende ogen

eerst voelen en dan tekenen
4 augustus 2015 15:12
 
 
 
Afbeelding van de legende van de moderne kunst: van Gogh.
 

de legende van de moderne kunst: van Gogh.

I. Van Gogh als Johannes de Doper.

 
Tijdens de mars door de Voorstraat afgelopen vrijdag achter de drummers aan, van pandje met kindertekeningen naar pandje met kindertekeningen hoorde ik van iemand dat de eerste drie maanden van 2017 in Dordrecht in het teken staan van van Gogh en dat er al een ronde gesprekken was geweest. Tijd dus om mijn van Gogh keramische portret onder de aandacht te brengen.
Dit portret is gebaseerd op het geschilderde zelfportret uit 1887, in de tijd toen van Gogh worstelde met zijn vriendschap en de geplande kolonie in het zuiden van Frankrijk.
Omdat ik eerst 20 jaar lang portretten heb getekend en me dus bezig hield met kwesties zoals het oog  dat schuil gaat achter de neus in geval van een half-profiel, omdat ik uit ervaring weet dat een half-profiel veel interessanter is om naar te kijken dan een gezicht van voren, met de neus als een recht streepje, heb ik zoals bij het getekende half-profiel de neus opzij geduwd. Ook heb ik de toets van het schilderij laten terugkeren in de rode klei, en verhoogd met  beige porselein streken. Dus is de linkerkant van het gezicht, net als in het getekende portret, minder uitgewerkt. Door iets van het platte vlak over te brengen naar een driedimensionale techniek, krijg je een hoop drama.
En dat wilde ik ook. En nu zal ik uitleggen waarom.

Ooit vond ik het verhaal prachtig. Toen ik het hoorde bij de lessen kunstgeschiedenis op de pabo, en later toen ik studeerde voor een tekenacte. Het was een verhaal van bevrijding uit een verstikkende cultuur. Het ging over licht, over Frankrijk. over wijn en over goede boeken. het ging over het kleur tegen kleur contrast. het ging over emotie. En al was het duidelijk dat de man niet altijd gelukkig was, toch ging het ook over geluk.
in die tijd ging het gelukkig maar zijdelings over het OOR. 
Het ging over de uitvinding van de moderne kunst. Van Gogh was daarvan de voorloper. Hij had het allemaal voorvoeld, omdat hij ook literator was en de Franse romans van die tijd las. Omdat hij zich had losgemaakt van een slopende dwang om iedereen te redden en te bekeren. 

Geheel vanzelf drong de associatie met Johannes de Doper zich op tijdens het werkproces. 

Het is zo'n circus geworden rond van Gogh dat het tijd wordt om na te denken over de mythe van de moderne kunst. Want alle schapen kijken dezelfde kant op als er 'Van Gogh!' wordt geroepen.
Maar wie zijn brieven heeft nageslagen weet dat de 24-jarige tijdens zijn drie maanden verblijf in Dordrecht een arme vrome kwezel was. Wat ga je dan vieren in Dordrecht? 

ik hoop dat er ook eens tijd komt voor nadenken over wie we zijn als we iets roepen. En wil je dat ook, kom dan naar Voorstraat 463a en bezoek de Ronde Tafel.  kijk naar Johannes annex Vincent, met op de achtergrond het zuidportaal van de Grote Kerk. Op wo/do/vr middag van 2-5 uur.
 

Deel deze pagina

 
 
 
Dashboard © Machteld Teekens 2017