Machteld Teekens
Transit Art. Kunst in Transitie.
 

Blog

Afbeelding van DIERENDROMEN
DIERENDROMEN

contact maken met wat al aanwezig is. een pedagogische kijk op het kunstvak met voorbeelden uit de Dromenfabriek
16 mei 2018 20:40
Afbeelding van De hoed en de rand
De hoed en de rand

verkeersborden als kunst
4 februari 2018 12:22
Afbeelding van First lady 1987-1989
First lady 1987-1989

modeltekenen aan de Academie voor Schone Kunsten in Warschau
20 april 2017 11:53
Afbeelding van de legende van de moderne kunst: Jheronimus Bosch
de legende van de moderne kunst: Jheronimus Bosch

uitstapjes naar 's Hertogenbosch
9 november 2016 09:16
Afbeelding van floating icon beeldenstorm 1
floating icon beeldenstorm 1

een icoon kan het beste maar drijven, want als het vast komt te zitten in onze kop....
8 juli 2016 11:52
Afbeelding van sprekende ogen
sprekende ogen

eerst voelen en dan tekenen
4 augustus 2015 15:12
 
 
 
Afbeelding van DIERENDROMEN
 

DIERENDROMEN

contact maken met wat al aanwezig is. een pedagogische kijk op het kunstvak met voorbeelden uit de Dromenfabriek

 
dierendromen groep 3a
dierendromen groep 3a
Een paar maanden geleden haalde ik mijn neefje van vier jaar op uit school. We liepen naar de fiets die aan een paal vast stond en ik vroeg hoe zijn dag was. Met een veelbetekenende blik in zijn ogen wees hij op zijn mond die hij tot een streepje had samengetrokken. Pas in de gang van het huis ging de mond weer open. ' ja ik kan niks zeggen buiten, want dan vliegen er allemaal beestjes in mijn mond en daar kan ik ziek van worden'.
Wat bleek later? De meester had verteld over bacteriën en plaatjes laten zien, van die enge uitvergrotingen op internet.
Als je begrijpt wat hier misgaat heb je de kern te pakken. Die kern leidt tot hoogwaardige ontmoetingen met kinderen, waarbij ze laten zien wie ze zijn en het beste uit de kast trekken om jou (of andere volwassenen) te vertellen hoe ze iets beleven. Kwaliteit gegarandeerd. Rijkdom ook. Diversiteit al helemaal.
Wat ook leuk meegenomen is: je bent gelijk ook met taal bezig, met schrijven, met verbeteren, met: 'hoe zeg ik het zo, dat iedereen snapt wat ik bedoel'.
De nieuwe golf van professionalisering in het onderwijs lijkt deze voorwaarde om te leren opzij te leggen: begrijpen dat een kind geen volwassene is en dat er bepaalde regels of omwegen zijn om hun aandacht te vangen en vast te houden.
dierendromen groep 3a
dierendromen groep 3a
dierendromen groep 3a
dierendromen groep 3a
Als het om kunst gaat dan komt daar nog iets bij: de magische wereld als bron van rijkdom en diversiteit, die in de kleutertijd op een hoogtepunt is en langzaam afneemt, ten faveure van de groep en het leren in de groep, maar die ook in de bovenbouw nog steeds aanwezig is. Die wereld staat garant voor lichtheid, voor spontaniteit, voor een eigen visie, voor authentieke ervaringen, die anders zijn dan de onze.
Het erkennen van die wereld betekent voor een kind in de eerste plaats veiligheid in de trend van:ik ben okay, jij bent okay. Voor een kleuter is het zien van plaatjes van bacteriën en de mededeling dat ze te klein zijn om te zien en dat je er ziek van kunt worden onveilig, omdat er geen begrip is van het magische karakter van die wereld.
Mijn neefje nam zo zijn eigen maatregelen; vanuit zijn wereld niet meer dan een adequate.

In de tweede plaats betekent erkenning van die wereld het aanboren van de bron van creativiteit en diversiteit.
Wanneer er oprechte belangstelling in de opdracht doorklinkt naar hun manier van denken, dan laten kinderen je ook zien en ervaren hoe ze denken en is er echt contact. een betere start voor leren kun je niet hebben.
Bij sommige kinderen werkt het niet direct goed en merk je dat er iets aan de hand is.
dierendromen groep 3a
dierendromen groep 3a
dierendromen groep 3a
dierendromen groep 3a
Een goede kunstles kan een therapeutisch effect hebben, een gesprekje apart is vaak genoeg om de stroom weer op gang te brengen of gewoon de aandacht af te leiden van een onderwerp dat te heftig is op dat moment.
De beloning is groot: binnen een klas komt er een veelheid van verhalen en beelden los die samen een heel boek vormen, vol met beelden die je eigenlijk nog wel even vast zou willen houden. Als de kinderen aan het einde van de les de verhalen bij hun tekeningen vertellen, dan zie je pas wat de oogst is. Dat vertellen is kwetsbaar; vaak gaat het over gevaar, maar als het in een sfeer van veiligheid plaatsvindt, dan heb je direct daarna weer een stapje in de richting van samenhang in de groep gedaan.
Nummer drie in het rijtje van voordelen van deze manier van kijken naar kinderen is dus deze: je leert elkaar beter kennen en waarderen. Zo gaan diversiteit en groepsvorming hand in hand.

Last but not least: het erkennen van de leefwereld van het kind betekent kwaliteit. Het is uiteindelijk de verbazingwekkende uitdrukkingskracht van de tekeningen en verhalen die overtuigt en mij als volwassene inspireert en die laat zien dat er een volwaardige uitwisseling heeft plaatsgevonden.

Alle tekeningen zijn gemaakt door groep 3a van de Frisoschool in Dordrecht op 13 februari 2018

 

Reacties

 
 

Deel deze pagina

 
 
 
Dashboard © Machteld Teekens 2018