Home / Onderwijs / INVALLEN MET TAALPLEZIER

INVALLEN MET TAALPLEZIER

TAALPLEZIER
Taal- en tekenproject op basis van de methode taalvorming.
Op een invaldag neem ik de kinderen mee op reis naar een gebied in hun eigen herinnering en/of in de buitenwereld.
In de ochtend geef ik een schrijfopdracht.
In de middag een beeldende opdracht met pasteltekenen.
Ik maak gebruik van de groep als geheel en creëer een veilige en avontuurlijke omgeving.
We beginnen met een taalronde. Dat is een gestructureerde open kring met vragen en opdrachten die stapsgewijs de eigen talige ervaring wakker maken. Dit door teken- of woordenlijstjes te maken en te delen (tweegesprekken).
Na de taalronde gaan de leerlingen een opdracht uitwerken, waarbij ze inzoomen op een zelfgekozen onderwerp van wat ze in de kring hebben verzameld. De producten worden aan het einde van de les gepresenteerd.
Enkele verhalen kunnen klassikaal via het schoolbord worden besproken, waarbij er aandacht uit kan gaan naar onderdelen van de taallessen die op het rooster staan. Dat gaat vanzelf vanuit de wens om iets te delen wat voor jou belangrijk is.
De les kan worden afgewisseld met bewegingsmomenten of met muziek.
In de middag een les ‘kunst dichtbij’, waarbij een onderwerp uit de cultuur wordt besproken en behandeld. Na het gesprek maken de kinderen een pasteltekening of werken met een andere techniek en ze delen het resultaat weer in een verslag of presentatie.
De kladjes en eindproducten worden allemaal per kind in een individuele map bij elkaar gehouden, zodat de resultaten van de dag door de klasse leerkracht kunnen worden ingezien.

Machteld Teekens bevoegd docent in het basisonderwijs en taaldrukker en werkte 20 jaar als vakdocent beeldend en schrijven.

Top